Prebiotiká a synbiotiká

Aby probiotiká mohli v hrubom čreve prežiť, potrebujú na to potravu. Tá sa nazýva prebiotiká. Sú to pre človeka síce nestráviteľné časti potravy, poskytujú však výživu pre probiotiká.

Slovom prebiotiká označujeme to, čo ľudia jedia od nepamäti. Časti rastlín, ktoré sa v tenkom čreve nedajú stráviť. Po prechode do hrubého čreva sú však probiotikami fermentované. To má priaznivý účinok na naše zdravie.

Prebiotiká sú teda definované, ako nestráviteľné časti potravy, ktoré majú priaznivý vplyv na hostiteľa selektívnou stimuláciou rastu a / alebo aktivity baktérií v hrubom čreve.

Prebiotikom je najčastejšie potravinová vláknina – inulín a rôzne oligosacharidy.

Je to zároveň dôvod, prečo sa v odporúčaniach zdravej výživy vždy zdôrazňuje význam vlákniny.

V bežnom živote je optimálne, ak môžete denne skonzumovať asi 400 gramov zeleniny. Toto množstvo vás zásobí primeranou dávkou potravinovej vlákniny a poskytne vhodné životné podmienky pre probiotiká. Categories

Prebiotiká

Prebiotiká sú látky, ktoré podporujú rast a životaschopnosť probiotík.

Najdôležitejším prebiotikom je vláknina – bez dostatku vlákniny probiotiká nemôžu prežívať. Preto je dôležité okrem probiotík jesť aj dostatočné množstvo zeleniny a ovocia. (Odporúčame vám konzumovať 400 gramov zeleniny a 1 kus ovocia denne.)

Dôležité sú aj pokrmy obsahujúce vitamíny skupiny B. Ideálne sú celozrnné pekárenské výrobky, pretože obsahujú nielen dostatok vitamínov, ale aj niekoľko druhov pre zdravie nevyhnutne potrebnej vlákniny. (Ak môžete, vyhýbajte sa konzumácii výrobkov z bielej múky. Obsahujú veľmi málo vitamínov a vlákniny – nezasýtia vás, nedodajú dostatok živín a o to ľahšie sa z nich aj priberá.) Categories

Synbiotiká

Pojem synbiotiká je odvodený zo slova synergia. Stretnete sa s ním najčastejšie vo funkčných potravinách, ktoré obsahujú zároveň probiotiká i prebiotiká.

Synbiotiká sú synergickou kombináciou probiotika s prebiotikom. Ich vlastnosti sa vzájomne dopĺňajú a posilňujú. Probiotiká sú baktérie mliečneho kvasenia a prebiotiká potravinová vláknina.

Podaním synbiotika teda prospievate zdraviu tým, že optimalizujete stav svojej črevnej mikroflóry. Príkladom takej funkčnej potraviny môže byť jogurt obohatený o probiotiká a potravinovú vlákninu. 

Vláknina a zdravie

Užívanie potravinárskej vlákniny či už vo forme zeleniny a ovocia, alebo formou suplementácie prospieva zdraviu.

Inuín a iné rozpustné časti vlákniny zvyšujú populáciu mliečnych baktérií v čreve. Rast probiotík spolu s týmito prebiotikami zvyšujú vstrebávanie minerálnych látok z potravy.

Tak dochádza napríklad k lepšiemu vstrebávaniu vápnika z potravy. Týmto mechanizmom probiotiká dokážu spolu s vlákninou spôsobiť lepšiu dostupnosť vápnika v ľudskom organizme. Tým pomáhajú predchádzať napríklad osteoporóze. Categories

Potravinová vláknina a vetry

Aby probiotiká mali vhodnú živnú pôdu pre svoj rast, odporúča sa konzumovať dostatok vlákniny. Tá však v niektorých prípadoch spôsobuje vetry. Čo s tým?

Nadmernú plynatosť často pociťujú ľudia po konzumácii niektorých na vlákninu bohatých jedál. Ako príklad takých potravín môže poslúžiť fazuľa, celozrnný chlieb, či sója.

V súčasnosti sa preto začala vyrábať umelo vytvorená vláknina. Syntetické oligosacharidy (fruktooligosacharidy) sa pridávajú do potravín obohatených o vlákninu. Ich konzumácia potom prospieva zdraviu bez nepríjemných vedľajších účinkov spojených s plynatosťou.