Zápcha

Spomalené vyprázdňovanie na vlastnej koži zažil skoro každý. Zápcha nemusí byť nebezpečná, ak sa však stane chronickou (dlhotrvajúcou), dokáže vám poriadne znepríjemniť život. Okrem neschopnosti vyprázdniť sa vám zápcha môže spôsobiť bolesť, pocit nafúknutého brucha, zvyšuje podráždenosť a dokonca riziko vzniku migrén. Chronická zápcha je obmedzujúca a jej štandardná terapia finančne nákladná, pričom vážnejšie prípady by mali pacienti jednoznačne konzultovať s lekárom.

Prečo zápcha vzniká?  Keď sa postup stolice spomalí, vytráca sa z nej veľké množstvo vody. Strata vody spôsobuje vznik tvrdej a suchej stolice, ktorá sa ťažšie vylučuje. Obvykle je zápcha spôsobená nesprávnymi stravovacími návykmi: nedostatočným množstvom tekutín, nepravidelným stravovaním, nedostatkom vlákniny v potrave. Medzi ďalšie príčiny vzniku patrí sedavý spôsob života, nedostatok pohybu, stres, tehotenstvo, alebo môže zápcha vzniknúť v dôsledku iného ochorenia.

Koľko krát do týždňa je normálne mať stolicu? To ako často sa potrebujete vyprázdňovať je výsostne individuálne. Vyprázdňovanie sa je ovplyvnené skladbou potravy, množstvom jedla a tekutín, ktoré počas dňa prijmete a rýchlosťou prechodu potravy tráviacim traktom. Normálny rozsah stolice je od 3 krát do dňa po 3 krát do týždňa.

Prevencia vzniku zápchy:

  • Zvýšený príjem vlákniny
  • Dostatočné množstvo tekutín (aspoň 1,5 – 2 litre)
  • Pravidelná strava
  • Užívanie probiotík

Ako môžu probiotiká uľaviť od zápchy? Obsah našich čriev pozostáva z miliárd a miliárd rôznych baktérii, ktoré ak nie sú v rovnováhe, môžu spôsobiť tráviace ťažkosti (ako napríklad zápchu). Dôležitými baktériami udržiavajúcimi priaznivú črevnú rovnováhu sú rody Lactobacillus a Bifidobacterium. Probiotiká obsahujúce bakteriálne kmene týchto dvoch rodov sú všeobecne považované za najviac užitočné pri prekonávaní zápchy. Niektoré probiotiká produkujú kyselinu mliečnu a krátke reťazce mastných kyselín, ktoré znižujú pH hrubého čreva. Toto nižšie pH posilňuje svalovú kontrakciu čreva tzv. peristaltiku, čím sa uľahčuje pasáž potravy. Niektoré kmene rodov Lactobacillus a Bifidobacterium môžu zlepšiť  pravidelnosť vyprázdňovania premenou viazaných žlčových solí (súčasť tráviacej žlče) na voľné žlčové soli. Voľné žlčové soli sú schopné v črevách pútať väčšie množstvo vody, čím sa zjemňuje stolica a uľahčuje sa vyprázdňovanie.

Výskumníci na King’s College v Londýne skúmali výsledky 14 klinických štúdií, do ktorých sa zapojili pacienti trpiaci zápchou. Zúčastnených náhodne rozdelili do dvoch skupín: prvú liečili probiotikami, druhú placebom (tabletkami bez liečiva) alebo štandardnou terapiou. Z výsledkov vyplýva: Probiotiká pomohli zvýšiť počet stolíc v priemere o 1,3 do týždňa. Pomohli zmäkčiť stolicu a tým uľahčiť jej vylučovanie. Najviac účinné sa ukázali probiotiká s obsahom kmeňov z rodu Bifidobacterium.