Cestovanie

Mnoho ľudí si letné mesiace spája s cestovaním, objavovaním nových kultúr a ochutnávaním netradičných jedál. Nanešťastie, cestovanie do zahraničia má aj svoje nevýhody. Časté sú hlavne tráviace problémy spôsobené (exotickými) mikroorganizmami nachádzajúcimi sa napríklad vo vode. Predtým, ako si začnete vychutnávať relax na vytúženej dovolenke, by ste nemali zabudnúť na cestovnú lekárničku. Do lekárničky si pribaľte probiotiká, ktoré sú skvelým spoločníkom na cesty a môžu vás ochrániť pred negatívnymi vplyvom škodlivých mikroorganizmov.

Prečo sa počas cestovania objavujú najmä tráviace ťažkosti? Ľudský imunitný systém je naprogramovaný tak, aby sa prispôsobil prostrediu v ktorom žijeme. To znamená, že produkuje protilátky proti škodlivým substanciám a patogénom, ktorým je pravidelne vystavovaný. Keď cestujeme do nového – cudzieho prostredia, naša prirodzená obranyschopnosť nie je naučená čeliť baktériám, ktoré sa v ňom nachádzajú. Zo štatistík vyplýva, že od 30 % do 70 % turistov zažíva dočasne počas svojich zahraničných dobrodružstiev problémy s tzv. cestovateľskou hnačkou.  Najčastejším zdrojom nákazy je bakteriálna kontaminácia vody a jedla.

Počas dovolenky v zahraničí sa držte nasledujúcich rád:

  • Vyhýbajte sa pitiu vody z vodovodu – zabezpečte si balenú vodu
  • Jedlo konzumujte vždy dostatočne tepelne upravené
  • Užívajte preventívne kvalitné probiotiká
    (najmä s obsahom: Saccharomyces boulardii alebo Lactobacillus rhamnosus GG)

Ako si správne vybrať probiotikum na cesty? Na trhu je veľké množstvo probiotík, pričom pre spotrebiteľa býva obyčajne ťažké vybrať si medzi nimi tie pravé. Ak idete na dovolenku, mali by ste si vybrať probiotikum, ktoré netreba skladovať v chladničke. Vhodné sú napríklad najmä produkty s obsahom dvoch špecifických mikroorganizmov, ktoré sa celosvetovo najviac osvedčili v prevencii a liečbe cestovateľskej hnačky: Saccharomyces boulardii (250 mg/deň) alebo Lactobacillus rhamnosus GG. Praktické je, keď sú kapsuly uložené v alumíniovej tube, namiesto tradičných blistrov. Našťastie sú na slovenskom trhu aj kvalitné probiotiká, ktoré tieto predpoklady spĺňajú.

Účinnosť Saccharomyces boulardii pri cestovateľskej hnačke potvrdila aj nasledujúca štúdia. Rakúskym turistom bola podávaná Saccharomyces boulardii 5 dní pred odchodom do zahraničia a počas celej dovolenky. Až u 43% cestovateľov užívajúcich placebo sa objavila cestovateľská hnačka. U turistov užívajúcich preventívne Saccharomyces boulardii sa vyskytla cestovateľská hnačka iba u cca 30% (redukcia hnačky približne o 40%). Hnačka u turistov, ktorí užívali Saccharomyces boulardii mala zároveň ľahší priebeh a kratšie trvanie.